Ruuds logo blogs

Renault: creatief met logo?

Na 30 jaar heeft Renault haar logo aangepast en gaat, net zoals Volkswagen en Mini, van 3D naar 2D. Strak, digitaal en klaar voor de toekomst. Maar waarom met zoveel bla-bla vanuit Renault? Ik neem je graag mee in hun verhaal en mijn mening.

Renault heeft recent haar logo aangepast. Eigenlijk gaat het alleen om het beeldmerk, waarbij het woordmerk “Renault” steeds vaker wordt weggelaten. Luca de Meo, CEO van Group Renault noemt het proces ‘Renaulution’. Klinkt leuk, maar is het tweede deel van het woord gebaseerd op revolution of evolution? Tekstueel in ieder geval niet op innovation. Hoewel de aanvullende bla-bla-tekst anders doet vermoeden: “Bij Renault omarmen we de golven van disruptie en creëren we onze eigen ‘Nouvelle Vague’”. Ik neem aan dat hij niet de Franse filmkunst vanaf 1959 bedoelt, maar meer in het algemeen “New Wave”.  Echter als ik kijk naar de ontwikkeling van het logo voel ik geen ‘disruptie’ maar eerder ‘back to the future’.

Renault Design Director Gilles Vidal formuleert de wijzing, niet verrassend, vanuit vormgeving: “De diamant is een van de meest herkenbare vormen ter wereld, ook in de auto-industrie. Het is een eenvoudige geometrische vorm met een sterke, krachtige identiteit; de uitdaging was om deze vorm te vernieuwen door er nieuwe, eigentijdse en betekenisvolle waarden aan te geven om de waarden van Renault in de toekomst kenbaar te maken.” Ik zou het zelf anders formuleren: Renault wil haar logo, net zoals VW en Mini, vanuit ‘flat-design’ digital proof maken en grijpt terug op de historie. En dat is wél gelukt.

Hoewel het nieuwe logo op zich erg basic is, komt het wel goed tot uiting op de nieuwe modellen. Zo maakt het de uitstraling van de nieuwe Renault Megane en Renault Clio iets moderner. Volgens de planning moeten in 2024 alle nieuwe Renault modellen het nieuwe logo hebben. Meer inzicht in de toekomst krijgen we in de automarkt meestal via concept cars en de aankondiging van nieuwe modellen. Zo ook bij Renault, dat beelden deelt van het prototype van de toekomstige elektrische Renault 5. Met lichtgevend logo in de neus en dat ziet er meteen een stuk moderner uit.

Een merk bestaat uit meer dan alleen een logo. Ik wil je niet vermoeien met merktheorie, maar als je geïnteresseerd bent geeft mijn Brand Design model (dat de basis vormt voor mijn boek Brand Design) je hier meer inzicht in. Je past het toe van binnen naar buiten en start met het ontwikkelen en vastleggen van de mentale merkidentiteit om aan te geven wat het merk relevant maakt. Daarna maak je het merk onderscheidend met het ontwerpen (of restylen) van de visuele merkidentiteit, de look & feel van het merk, waarin het merklogo een belangrijk onderdeel vormt. Daarna maak je het merk geloofwaardig met alle mogelijke fysieke en digitale merkuitingen. Renault is zo te zien begonnen met het uitwerken van de diverse merkuitingen, zoals de diverse auto’s en de website.

Het nieuwe logo (lees beeldmerk) van Renault vormt als het goed is een baken van herkenning voor alle merkuitingen. Qua herkenbaarheid voldoet het nieuwe logo mijns inziens uitstekend voor zowel jongeren (‘eigentijdser’) als voor ouderen (‘vertrouwd’). Zoals ik liet zien kan het zelfs een oude klassieker als de Renault 5 weer een eigentijds ‘smoel’ geven. Het is de vraag wat Renault verder gaat doen met het nieuwe logo. De eerste voortekenen zijn positief: Renault is sponsor (‘premium partner’) van het tennistoernooi van Roland-Garros en heeft daar dit jaar het nieuwe logo ook toegepast. In de kleurrijke communicatie om het partnership te communiceren wordt het logo op een passende ‘tennis-manier’ gebruikt. En met het logo op de netten van de tennisbanen wordt de transparantie van het beeldmerk mooi toegepast. Vroeger had je het legendarische tv-programma ‘Kreatief met kurk’ van Tosca Niterink, Arjan Ederveen en Pieter Kramer en ik durf wel te voorspellen dat Renault haar logo-gebruik op positieve manier verder zal gaan invullen vanuit ‘creatief met logo’.