BOEK BRAND DESIGN: HET STANDAARDWERK VOOR HET BOUWEN VAN MERKEN

Ruud Boer RM, directeur en partner van het Rotterdamse ontwerpbureau Bataafsche Teeken Maatschappij (BTM), heeft als Register Marketeer (RM) het vakgebied Brand Design op de kaart gezet. Sinds de introductie van zijn boek BRAND DESIGN in 2002, is Brand Design een begrip geworden in veel directiekamers en marketingafdelingen. Het besef is gegroeid dat het bouwen en onderhouden van sterke merken niet kan zonder een relevante en onderscheidende merkidentiteit en geloofwaardige merkuitingen. Inmiddels wordt de 7e editie/21e druk van het boek BRAND DESIGN gebruikt op elke HBO in Nederland door studenten in marketing, communicatie en vormgeving. Best wel iets waar we trots op zijn!

Marketing, branding en Brand Design

Binnen het mooie vakgebied ‘marketing’ – het op commerciële wijze centraal stellen van de consument/klant in alle bedrijfsactiviteiten – neemt ‘branding’ een belangrijke plaats in om het merk te bouwen, laden en onderhouden. Branding bestaat weer uit twee aspecten: Brand Design en merkactivatie. Wij definiëren in het boek het begrip Brand Design als het vormen en vormgeven van het merk, zeg maar het ‘marktklaarmaken’. Als dat gebeurd is, kan het merk vanuit merkactivatie met emotionele merkbelevenissen en betekenisvolle associaties tot leven komen in het hoofd van de diverse doelgroepen. In het boek BRAND DESIGN wordt dit uitvoering beschreven met handige modellen en diverse praktijkvoorbeelden.

Het Brand Design model als basis van het boek

De basis van het boek wordt gevormd door het Brand Design model dat door Ruud Boer RM is ontwikkeld. Een praktische leidraad voor het bouwen van sterke merken. Te beginnen in de kern van het model: eerst samen de brand identity ontwikkelen en vastleggen: wat maakt je merk uniek en relevant voor de diverse doelgroepen. Vandaaruit ontwerpen we een aansprekende en onderscheidende visuele merkidentiteit (look & feel). Die we daarna creatief doorvertalen in ontwerpen voor de 16 meest voorkomende fysieke en digitale merkuitingen. Waarbij we de orkestratie niet vergeten: het afstemmen van alle merkuitingen voor visuele synergie.

Voor wie is het boek BRAND DESIGN geschreven?

Het boek is geschreven voor iedereen die werkt met merken, daarvoor wordt opgeleid of gewoon geïnteresseerd is in de mooie wereld van sterke merken. Het is vooral nuttig voor studenten op hbo en universitair niveau die opleidingen volgen op het gebied van marketing, communicatie en vormgeving. Zij krijgen met dit boek inzicht in alles wat er komt kijken bij het vormen en vormgeven van succesvolle merken. Met praktische modellen, stappenplannen en veel mooie full colour praktijk voorbeelden. Het boek met in totaal 415 pagina’s kost € 46,50 en is o.a. te bestellen bij managementboek.nl en bol.com.

Bestel hier het boek

De inhoud van het boek BRAND DESIGN

De afgelopen 20 jaar (!) is de indeling van het boek regelmatig aangepast aan de ervaringen van merkstrategie bureau BTM en de ontwikkelingen binnen het marketingvak. Zo beschrijft hoofdstuk 1 recente marketing topics zoals Purpose marketing, Omnichannel marketing, Neuromarketing en het Business Model Canvas. Steeds meer merken worden vooral online gebouwd met een mix van digitale merkuitingen. Daarom is voor de recente 7e editie het Brand Design model aangepast met de 16 meest voorkomende digitale merkuitingen, inclusief een apart hoofdstuk met toelichting en voorbeelden van 16 fysieke en 16 digitale merkuiting.

 

Overtuig jezelf en download hier gratis het eerste hoofdstuk.

Kies voor een echt Brand Design bureau

Er is volop keuze in soorten en maten bureaus die je kunnen helpen om je merk vorm te geven. Zowel met een complete huisstijl als met concrete merkuitingen. Je zal begrijpen dat wij als branding bureau je adviseren om te kiezen voor een bureau dat je een compleet Brand Design pakket kan aanbieden: van merkstrategie en merkpositionering t/m de vormgeving van alle fysieke en digitale merkuitingen die je nodig hebt om straks je merk relevant, onderscheidend en geloofwaardig te activeren. Als je dat samen met de auteur van het boek BRAND DESIGN wil doen, stuur dan een bericht naar Ruud Boer via het contactformulier.

 

 

Contact