BRAND DESIGN: RELEVANT EN ONDERSCHEIDEND DOOR MERKSTRATEGIE EN VORMGEVING
In het boek BRAND DESIGN van onze directeur Ruud Boer RM, definieert hij Brand Design als het ‘vormen en vormgeven van merken’. Dus de optimale koppeling van een krachtige merkstrategie aan creatieve vormgeving. Zodat het merk een relevante, onderscheidende en geloofwaardige positionering heeft ten opzichte van haar concurrenten. Je begint met je marketingstrategie, daarbinnen bouw je met branding een sterk merk, dat je met Brand Design ‘marktklaar’ maakt. Klinkt simpel, maar er komt best veel bij kijken. We zullen je graag vanuit onze ervaring de diverse aspecten ervan laten zien.
Het Brand Design model als praktisch vertrekpunt
Wij werken bij BTM met het Brand Design model als basis, zowel voor organisatiemerken als voor product- en dienstenmerken. Samen met jou denken we na over de brand identity: wat maakt je merk relevant voor je eigen medewerkers, klanten, consumenten en leveranciers. Vanuit de merkidentiteit ontwerpen we daarna een onderscheidende look & feel (visuele merkidentiteit), waarin de merkvisie, merkmissie en merkwaarden optimaal tot uiting kunnen komen. In het model zijn de 22 meest voorkomende fysieke en digitale merkuitingen opgenomen om je merk geloofwaardig te kunnen activeren en tot leven te laten komen bij de diverse doelgroepen.
merkidentiteit: mentale en visuele kompas van je merk
De mentale merkidentiteit, oftewel het merkinnerlijk, geeft invulling aan de merkstrategie. De stip aan de horizon waar je merk een relevante en unieke positionering heeft. We leggen dit samen met jou vast vanuit 6 aspecten:
- Merkvisie: jouw visie op de markt en de gewenste positie van het merk daarin.
- Merkmissie: de interne opdracht om de merkvisie met elkaar te realiseren.
- Merkwaarden: wat maakt het merk uniek en waardevol voor de doelgroep.
- Merkpersoonlijkheid: het karakter en archetype van het merk.
- Merkbelofte: de samenvatting van het merk in één zin (de pay-off).
- Merkessentie: de kern van het merk in enkele woorden.
De visuele merkidentiteit, de look & feel van een merk bestaat uit veel meer dan alleen het logo. Het gaat om de beleving vanuit alle zintuigen, aangevuld met de tone-of-voice en eventuele iconen die aan het merk gekoppeld zijn:
- Zien: onderscheidende visuele aspecten zoals kleuren, lay-out, fotografie, etc.
- Voelen: onderscheidende voelbare aspecten, zowel fysiek als mentaal.
- Horen: onderscheidende geluiden, zoals melodieën, productgeluid, etc.
- Proeven: onderscheidende specifieke smaak van de producten.
- Ruiken: onderscheidende geur, zoals Zwitsal, Rituals, bake-off, etc.
- Tone-of-voice: de taal die het merk spreekt, “u” of “jij”, vaktermen, etc.
- Merkiconen: typerende characters zoals M&M snoepjes, ondernemers, etc.
De Merk-Wijzer als one-pager om de merkidentiteit vast te leggen
Voor het vastleggen van de merkidentiteit zijn er veel verschillende merkmodellen in omloop. Maar wij missen als merkstrategie bureau daarin de visuele merkidentiteit en vinden het belangrijk om te benoemen en te koesteren wat uniek is voor het merk vanuit alle zintuigen. Daarom hebben we het model de Merk-Wijzer ontwikkeld om de merkidentiteit overzichtelijk vast te leggen op één A4tje. De kern wordt gevormd door de mentale merkidentiteit, aangevuld met de specifieke onderscheidende aspecten van de visuele merkidentiteit. Samen richten ze zich op de primaire doelgroep. We helpen je graag bij het invullen van de Merk-Wijzer.
Geloofwaardige fysieke en digitale merkuitingen voor merkactivatie
Als de mentale merkidentiteit is bepaald en de visuele merkidentiteit is ontworpen, gaan we als praktisch Rotterdams ontwerpbureau alle brand touch points voor je ontwerpen en uitwerken. We noemen dat 360 graden Brand Design. Zodat je merkimago aansluit op de gewenste merkidentiteit omzetten. We hebben daarvoor in ons Brand Design model 16 fysieke en 16 digitale merkuitingen opgenomen. Bij de fysieke merkuitingen kun je denken aan de correspondentieset, visitekaartjes, pand, interieur, wagenpark, bedrijfskleding, jaarverslag, brochures, verpakkingen, beurzen, events, advertising, merkpaspoort, personeelsblad, etc. Digitale merkuitingen zijn o.a. de website, webshop, SEO en SEA, online advertising, online video, influencer marketing, Social media, Apps, Games, Virtual Reality, e-mailmarketing, powerpoint, intranet, etc.
Orkestratie: afstemmen van alle merkuitingen voor visuele synergie
De laatste fase van het proces noemen we bij BTM orkestratie en bestaat uit drie onderdelen:
- Afstemmen: alle brand touch points optimaal op elkaar laten aansluiten qua look & feel en boodschap.
- Borgen: de merkidentiteit vastleggen in een Brand Manual voor collega’s, externe bureaus en volgende ‘generaties’ marketeers.
- Communiceren: het intern introduceren van de corporate identity naar alle medewerkers, zodat zij beseffen dat zij ook deel uitmaken van het merk.
Als je orkestratie goed toepast is het een ABC-tje. We zullen je er graag bij helpen.
Design-APK: is je huisstijlontwerp nog actueel en één geheel?
Sterke merken hebben visuele synergie: het huisstijlontwerp en alle merkuitingen sluiten optimaal op elkaar aan qua ontwerp en inhoud. Om dit te checken hebben we hiervoor een handig instrument ontwikkeld: de Design-APK. Dan beoordelen we samen met jouw MT of alle merkuitingen passen bij de merkstrategie en merkidentiteit en of ze samen een sterk geheel vormen. We maken dan vier groepen brand touch points: uitstekend, goed, matig en onvoldoende. En daarbinnen maken we onderscheid tussen strategische (belangrijke) uitingen versus incidentele uitingen. Dit geeft jou een perfect overzicht en onze ontwerpers het startpunt voor het brand identity ontwikkelen.
Merkactivatie: het tot leven laten komen van je merk
Bij ons bestaat ‘Branding’ uit Brand Design en merkactivatie. Dus eerst het ‘markt-klaarmaken’ van het merk en daarna start de merkactivatie (‘Brand Activation’). Zodat het merk ook echt tot leven komt in het hoofd en het hart van de doelgroep. Als hulpmiddel hebben we daarvoor het Customer Brand Journey model ontwikkeld. Dat brengt alle merkcontacten in beeld tijdens vier fases: oriëntatie, aankoop, gebruik en evaluatie. En het vormt een ideaal vertrekpunt om na te denken over Service Design: hoe kunnen we de reis van de klant nog aantrekkelijker maken.
Brand Design bureau BTM – Rotterdam
Ons credo is dat sterke merken relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. Dat lukt je niet met alleen een leuk logo of hippe website. Als branding bureau gaan we eerst samen met jou nadenken over je merkstrategie en merkidentiteit. Die we vervolgens vormgeven in een onderscheidende look & feel en kunnen uitwerken naar alle fysieke en digitale merkuitingen die je nodig hebt. Waarbij we vanuit onze Rotterdamse mentaliteit flexibel zijn en niet onnodig moeilijk doen. We kijken er naar uit om je te helpen om je merk te laten groeien. Contact maken is simpel: via telefoon, mail of het contactformulier.
Contact