Marc van Eck RM
CEO & Co-founder NewGrowth Strategies
Co-founder IAMTORO
ONDERGOED VOL ZELFVERTROUWEN
IAMTORO is gebouwd op het inzicht dat veel jongens en mannen het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen missen om hun dromen na te jagen. En dat is jammer want daardoor blijft veel potentie onbenut. Potentie die zo veel goeds zou kunnen doen voor de mensen zelf en de wereld om hen heen.
MEER DAN EEN MERKNAAM
IAMTORO daagt iedereen uit vol zelfvertrouwen zichzelf te zijn om zo meer uit het leven te halen. Want dan ben je op je sterkst en daarmee een echte ‘toro’. IAMTORO is dan ook meer dan een merknaam, het is een statement waarmee mensen in hun kracht worden gezet. En daar hoort natuurlijk een outfit bij die je dat sterke gevoel geeft. Te beginnen bij je boxershort. Want als die goed zit en staat, komt de rest vanzelf. Daarom heeft het merk de boxershort flink onder handen genomen. De IAMTORO boxershort maakt een einde aan je bouwvakkersdecolleté: doordat de waistband aan de achterzijde iets hoger zit, zakt ie nooit af. De ‘pouch’ voor de edele delen, de minimale naden en de atletische snit zorgen voor ultiem draagcomfort en maximale uitstraling. Met andere woorden: de perfecte boxer om vol zelfvertrouwen je dromen na te gaan jagen.
LIVELY LEADER
De krachtige purpose ‘to unlock everybody’s potential’ en de heldere merkbelofte ‘energize you to grab life by the horns’ zijn vertaald in onderscheidende producten met passende functionele benefits. Het merk heeft het karakter van de ‘lively leader’: krachtig, overtuigend, optimistisch en met een flinke scheut levenszin. De activerende merknaam en het iconische logo zijn geïnspireerd op het ultieme symbool van kracht: de Spaanse stier.
SOCIAL FIRST
IAMTORO werd opgericht door drie vrienden. Gedreven door de merkessentie en met een minimaal budget betrad het merk de zeer competitieve markt met gerenommeerde spelers en veel nieuwe merken gefinancierd door grote investeerders. IAMTORO werd daarom als een echt social merk gelanceerd. In communicatie onderscheidend, aspiratief, inclusief, activerend en authentiek. Zo werden de modellen niet geboekt bij een modellenbureau maar gecast via Instagram. En niet alleen hun uiterlijk maar ook hun persoonlijke verhalen over doorzettingsvermogen kregen een podium. Dit ging hand in hand met de oproep om je eigen ‘IAMTORO moment’ te delen en je aan te sluiten met de aanmoediging #jointhetribe. Slimme samenwerkingen met influencers en tv-programma’s als Hollands Next Top Model zetten het merk steviger op de kaart. Om het merk meer zichtbaarheid te geven – een boxershort is immers meestal verborgen – werd al snel een uitstap gemaakt richting streetwear. Ultracomfortabele trainingspakken, hoody’s, T-shirts en caps met een sterke uitstraling rond de herkenbare merkattributen zoals het logo en de merkkleuren. Zo heeft een nieuw merk met een klein budget in korte tijd grote impact kunnen maken en hoopt hiermee een inspiratiebron te zijn voor zijn klanten én andere merken.
LEARNINGS
- Bouw je merk op een relevant en onderscheidend inzicht.
- Zorg dat je product aansluit op een onbeantwoorde behoefte bij de doelgroep.
- Authenticiteit en echte verhalen hebben meer impact dan alleen mooie plaatjes.