Mini-case

Raymond Mas RM

Marketing Director Benelux Lead Center Of Excellence Sigma Coatings North East, PPG Architectural Coatings Region North East

HISTOR MY COLOR: MIJN INSPIRATIE, MIJN KLEUR, MIJN PLEK

Histor MY color is een nieuw muurverfconcept gericht op de creatieve consument. Een nieuw kleurenconcept dat jouw eigen stijl, jouw gevoel en dat wat jou inspireert als startpunt gebruikt om tot jouw persoonlijke kleurenpalet te komen.

MAAK JE AMBITIE GROOT

Binnen de categorie muurverven, en met name in gekleurde muurverf, zagen wij met Histor nog voldoende ruimte om verder te kunnen groeien met een potentieel nieuw concept. Die groeimogelijkheid hebben we concreet gemaakt in de ambitie om binnen drie jaar ons aandeel in de categorie van muurverf kleur van 23 procent naar 30 procent te laten groeien. Met behulp van twee strategieën:

1. Develop a winning portfolio targeted to relevant end users.

2. Create a seamless omnichannel color journey. 

ONTDEK DE JOURNEY EN VERZAMEL INSIGHTS

Binnen de categorie verf hadden wij onze consumenten al eerder gesegmenteerd naar diverse consumentengroepen: op basis van hun karakteristieken en gedrag in relatie tot verf.

Van iedere consumentengroep is de journey bepaald binnen de categorie muurverf kleur. Voor het creatieve concept hebben we gekeken naar de persona ‘Creative’, wij noemen haar Keet. Kleur kiezen is heel persoonlijk. Overal inspiratie uit kunnen halen, je eigen stijl hanteren en met kleur je eigen gevoel kunnen weergeven in je interieur, zijn belangrijke drivers van Keet. Maar de juiste kleur kiezen dát is in de aankoop van verf een van de grootste barrières.

SCHRIJF EN VALIDEER CONCEPT STATEMENTS

Vanuit deze analyse zijn verschillende concept statements geschreven, vertrekkende vanuit het Inzicht (opgedaan uit de onderzoeken van de journey), de Belofte (de oplossing vanuit Histor en aansluitend bij het probleem uit het inzicht) en het Bewijs (de argumenten waarop Histor het bewijs levert voor de belofte). Deze concept statements zijn gevalideerd in consumentenonderzoek en daar waar nodig aangepast.

VERTAAL HET CONCEPT IN ZIJN GEHEEL DOOR

Het concept is vervolgens doorvertaald naar de app waarin je zowel inspiratie kunt opdoen, je eigen kleurenpaletten kunt maken, je eigen kleurcombinaties kunt bepalen en tot je uiteindelijke kleurkeuze kunt komen. Via de app kun je ook testers aanschaffen. Je kunt kiezen uit verplaatsbare kleurstickers van echte verf die je op je muur kunt plakken. Of kleine potjes verf waaruit je de verf als tester op de muur kunt gebruiken. De verpakking is in lijn met de belofte van het concept.  De verpakking is in lijn met de belofte van het concept. Zo is op de verpakking de stap van Mijn inspiratie naar Mijn kleur visueel gemaakt.

Het kleurenpalet dat gebruikt wordt voor het assortiment in de winkel sluit aan bij de kleurkeuzes van Keet. En daarnaast is MY color ook nog eens in meer dan 2000 kleuren te mengen bij de mengbalie. Het POS materiaal in de winkel geeft een toelichting op het concept en maakt een makkelijke keuze mogelijk. En blijkt dat na alle moeite die je hebt gedaan nog steeds niet die kleur te zijn die bij jou past, dan krijg je via Histor Kleurbedenktijd binnen 30 dagen van Histor een andere kleur. Gratis.

 TIPS:

  • Ga er niet van uit dat je weet wat je doelgroep denkt of zal doen op basis van wat je ziet of denkt te zien. Bouw je story op inzichten (en niet op observaties).
  • Ontwikkel het concept dat onderscheidend is en bij je merk past. Valideer om zeker te weten dat je on track zit.
  • Ontwikkel dit ook samen met je doelgroep, retailers en al je collega’s. Blijf niet in je marketingtoren zitten, maar neem de hele organisatie mee.