BTM: GRAFISCH ONTWERPBUREAU ROTTERDAM SINDS 1974

Rob van der Aa, Gerard Copper, Dick Pruis en Bart van Erkel startten in 1974 aan een wiebelige keukentafel van Amand Stock aan de Beatrijsstraat in Rotterdam hun grafisch ontwerpbureau Bataafsche Teeken Maatschappij. Klanten van het eerste uur waren Melkunie, Henkes, Van Nelle koffie, thee en tabak en Van Wijnen zalm. De laatste is nog steeds klant bij BTM! Sindsdien volgden vele kleine en grote opdrachtgevers waarvoor we logo’s, complete huisstijlen en verpakkingen hebben ontworpen. In 1998 versterkt marketeer Ruud Boer ons als partner, Rob neemt in 2008 afscheid en sinds 2016 is Corine van Bodegraven ook partner. Logo ontwerp is voor ons als grafisch ontwerpbureau vaak het vertrekpunt, dus we laten je graag wat historische voorbeelden zien.

Uitgangspunten van goed logo ontwerp

Het ontwerpen van een goed logo is een ambacht, het vertrekpunt voor een unieke huisstijl, voor opvallende verpakkingen, geloofwaardige websites, herkenbare social media, etc. Bij BTM voldoet een goed logo aan vijf uitgangspunten en is het logo:

  • de ultieme samenvatting en ijkpunt van het merk
  • helder, krachtig en daardoor goed herkenbaar
  • uniek, creatief en onderscheidend versus concurrenten
  • tijdloos, voor de lange termijn en consistent in de tijd
  • goed toepasbaar in al het drukwerk en online.

Natuurlijk kun je voor een habbekrats online een logo laten ontwerpen, maar dan gok je wel op een positieve toevalstreffer. Beter werk je samen met een ervaren grafisch ontwerpbureau zoals BTM.

Logo ontwerp: woordmerk en beeldmerk

Een logo kan bestaan uit twee elementen: het woordmerk en het beeldmerk. Bij het woordmerk kun je letterlijk lezen wat de naam is, zoals Shell, Apple of Nike. Het beeldmerk is een visueel symbool dat hier aan gekoppeld is, zoals het schelpje, appeltje of de swoosh. De twee versterken elkaar en kunnen na verloop van tijd ook uitstekend los van elkaar gebruikt worden. De swoosh van Nike is inmiddels zo bekend en geladen, dat het beeldmerk zonder toevoeging staat voor het merk en de belofte “Just do it!” Soms zijn het woordmerk en beeldmerk optimaal met elkaar verbonden, zoals de logo’s die BTM in 2011 heeft ontworpen voor de Hogeschool Zeeland.

Logo’s op basis van typografie

Het ontwerpen van een typografisch logo lijkt misschien makkelijk, maar het is de kunst om hier een herkenbaar en onderscheidend woordmerk van te maken. Dat kan op een aantal manieren:

  • met een uniek bij het bedrijf/merk passend lettertype
  • gebruik van kapitalen en/of onderkast (kleine letters)
  • gebruik van (combinaties van) kleuren
  • gebruik van verschil in letterdiktes
  • gebruik van de afkorting van de naam
  • een eigen lay-out (bijvoorbeeld woorddelen boven elkaar)
  • het handmatig aanpassen of tekenen van letters
  • het invullen of inkleuren van de letters
  • het toevoegen van een tag-on (onderregel)

Door de jaren heen hebben we als grafisch ontwerpbureau veel logo ontwerpen op basis van typografie gemaakt.

Logo’s op basis van een embleem

Een nadeel van een ‘open’ woordmerk is dat het vooral op een witte ondergrond gebruikt moet worden. Een logo in een embleem of schild kan wel makkelijk gebruikt worden op een gekleurde ondergrond of op een foto. Bijkomend voordeel kan zijn dat het embleem of schild ook kan helpen om het logo extra onderscheidend en herkenbaar te maken. Bijvoorbeeld vanuit een specifieke vorm, een specifieke kleur of een bijzondere combinatie van woordmerk en embleem/schild. Als grafisch ontwerpbureau Rotterdam zullen we je graag adviseren hoe je je huidige merklogo kunt optimaliseren. En uiteraard creatieve voorstellen voor je ontwerpen. Maar laten we eerst eens vrijblijvend kennismaken.

Wil jij vrijblijvend kennismaken?

Mini-case grafisch ontwerp: De Betere Schilder – logo

Als ontwerpbureau hebben we veel ervaring in de grafische vormgeving voor een bedrijf. Graag laten we vanuit een mini-case zien wat we gedaan hebben voor De Betere Schilder. Zij behartigen de belangen voor ruim 500 zelfstandige en middelgrote schildersbedrijven. Om verder te kunnen groeien hebben ze ons gevraagd mee te denken met de merkstrategie en het restylen van de verouderde huisstijl. We besloten het merk naar de aangesloten schilders en hun klanten te laden vanuit de emotie van vakmanschap en daarmee een vuist te maken naar de beunhazen. Samen ontwikkelden we de merkbelofte (pay-off) “TROTS OP ONS VAK”. En daar hoort natuurlijk een stoer en trots nieuw logoontwerp bij.

Mini-case grafisch ontwerp: De Betere Schilder – huisstijl

Het oude logo was vooral gebaseerd op de afkorting BS, de volledige bedrijfsnaam “De Betere Schilder” was niet zichtbaar. Daarom is “De” toegevoegd in het logo, inclusief “kwaliteitsorganisatie” als typering van de relevantie. Uiteraard moet dit ook tot uiting komen in de correspondentieset met het briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Waarbij naast het logo ook de krachtige lijnen en de kleuren oranje en zwart als stijlelement zijn gebruikt als basis van het huisstijlontwerp. Met daarbij ook een opvallende plek voor de merkbelofte “TROTS OP ONS VAK”. Want waarom zou je deze ‘owned media’ niet gebruiken om de kern van je verhaal te vertellen aan de huidige en potentiële leden?

Mini-case grafisch ontwerp: De Betere Schilder – communicatie

De pay-off/merkbelofte “TROTS OP ONS VAK” heeft als doel kwalitatieve schilders aan te spreken om lid te worden van De Betere Schilder. Uiteraard horen daar strenge selectiecriteria bij, zodat zij zich thuis voelen bij andere schilders die het schildersvak echt verstaan. Zodat de uiteindelijke doelgroep (bedrijven en consumenten die een schilder zoeken) de garantie krijgen van een kwalitatief goede schilder. Om dit aantrekkelijk te communiceren hebben we naast de website ook twee brochures ontworpen: één voor de schilders en één om uit te delen aan hun opdrachtgevers. Waarbij het bedrijfslogo is vervangen door het keurmerklogo met de tekst  “Aangesloten bij De Betere Schilder”.

Kies voor een ervaren grafisch ontwerpbureau Rotterdam, zoals BTM

Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die beseffen hoe belangrijk het is om door een ervaren grafisch ontwerpbureau een goede corporate identity te laten ontwerpen. Met een creatieve concept waarin het karakter van het bedrijf optimaal tot uiting komt en dat perfect toepasbaar is in alle fysieke en digitale merkuitingen. Als je daarbij kiest voor de Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit, zijn wij uiteraard graag je partner. We doen niet onnodig moeilijk, zijn flexibel, creatief, luisteren naar je en zijn niet vervelend eigenwijs. En, niet onbelangrijk, we kunnen je met onze kennis en ervaring volledig ontzorgen met begeleiding van drukwerk, fotografie, schrijven van teksten, intern introduceren, etc. Wat jij wilt!

Wil jij vrijblijvend kennismaken?