HUISSTIJLONTWERP: MEER DAN ALLEEN EEN LOGO ONTWERPEN

Het logo van je bedrijf is natuurlijk een belangrijk onderdeel van je huisstijl, maar gelukkig voor ons als Rotterdams huisstijlontwerpbureau, zijn er heel veel uitingen waarop dat logo ontwerp toegepast wordt. Maar zijn al die uitingen nog actueel of ben je toe aan een nieuwe huisstijl die je bedrijf weer laat stralen? Een goede huisstijl zorgt ervoor dat klanten, consumenten en leveranciers je vertrouwen en graag zaken met je doen. En dat medewerkers graag bij je willen en blijven werken. Met onze handige checklists weet je precies wat er komt kijken bij nieuw huisstijlontwerp.

Wanneer is het tijd om je huisstijl aan te passen?

Er zijn meerdere redenen om je huisstijlontwerp te restylen:

  • Als het design verouderd is (meestal na ca. 10 jaar).
  • Als de nieuwe ambitie en bedrijfsmissie onvoldoende tot uiting komt.
  • Na een overname of fusie met een ander bedrijf.
  • Als je kosten wil besparen vanuit meer eenheid in organisatiestructuur.
  • Als je niet meer onderscheidend bent door imiterende concurrenten.
  • Als de fysieke huisstijl niet goed digitaal online toegepast kan worden.
  • Als door creatieve wildgroei je huisstijl geen eenheid meer is.

Maar let op: ga niet veranderen om het veranderen. Je medewerkers, klanten, consumenten en leveranciers moeten hun vertrouwde gevoel in je bedrijf behouden, dus blijft herkenning belangrijk.

Het Brand Design model als basis

Bij BTM werken we op basis van het Brand Design model, zowel voor organisatiemerken als voor productmerken. Dus eerst denken we samen na over de identiteit: wat maakt je bedrijf relevant voor de eigen medewerkers, klanten, consumenten en leveranciers. Op basis hiervan ontwerpen we een onderscheidende visuele identiteit (look & feel) waarin de (aangescherpte) ambitie en missie van het bedrijf tot uiting komt. Vervolgens zullen we die samen met jou uitwerken tot geloofwaardige fysieke en digitale uitingen. Waarbij we orkestratie, het onderling afstemmen en vastleggen van de uitingen, ook heel belangrijk vinden.

Handige checklists van een ervaren huisstijlontwerpbureau

Als je geen overzicht hebt over alle onderdelen van de huisstijl, dus van alle fysieke en digitale uitingen, is het moeilijk om te beslissen over een eventuele restyling. Daarom geven we je als huisstijlontwerpbureau graag handige checklists met mogelijke uitingen met logo ontwerp, die we voor het overzicht hebben gegroepeerd in vier clusters:

  • Bedrijfsuitingen: alle uitingen die direct aan het bedrijf gekoppeld zijn.
  • Interne communicatie: alle naar eigen medewerkers gerichte uitingen.
  • Externe communicatie: alle uitingen gericht op het extern promoten van je bedrijf.
  • Producten en diensten: de uitingen gekoppeld aan het concrete bedrijfsaanbod.

Doe je voordeel met de checklists en vul ze gerust aan met specifieke uitingen vanuit je eigen bedrijf. Ook handig als je ons gaat briefen.

Checklist huisstijlontwerp: bedrijfsuitingen

Hou rekening met de volgende mogelijke uitingen:

  • Correspondentie: briefpapier, factuurpapier, enveloppen
  • Visitekaartjes, naamkaartjes en badges
  • Toegangspassen of badges voor bezoekers
  • Digitale emailhandtekening (statisch of dynamisch)
  • Offertemappen, presentatiemappen, PR-mappen
  • Pennen, potloden, notitieblokken
  • Relatiegeschenken zoals stropdassen, sjaaltjes, golfballen, paraplu’s, tassen
  • Koffiekopjes, mokken, servies, glazen, suikerzakjes
  • Signing pand, parkeerbordjes, vlaggen, banieren
  • Inrichting pand (vloerbedekking, meubels, foto’s, kunst)
  • Entreebalie, wachtruimtes (vaak vergeten!)
  • Wagenpark personenauto’s, transportauto’s, vrachtwagens, fietsen (!)
  • Bedrijfskleding entreebalie, beurzen, catering, winkels
  • Persoonlijke beschermingsproducten
  • Financieel jaarverslag, duurzaamheidsverslag
  • Bedrijfsfilm, bedrijfsmagazine of corporate brochure
  • Corporate Powerpoint of Keynote presentatie

Checklist huisstijlontwerp: interne communicatie uitingen

Denk aan de volgende mogelijke uitingen:

  • Loonstrook, arbeidscontract en personeelshandboek
  • Intranet met bedrijfsnieuws, agenda’s, formulieren, etc.
  • Interne digitale nieuwsbrief met bedrijfs- of productinformatie
  • Personeelsblad of –magazine met zakelijk en sociaal nieuws
  • Interne memo’s, digitaal en op prikbord
  • Merkpaspoort voor optimale ‘Internal Branding’
  • Posters en prints met kern- en merkwaarden
  • Posters met instructies voor veiligheid en gedragsregels
  • Vitrines met producten, awards, historie, certificaten, etc.
  • Opleidingsmaterialen, werkinstructies, diploma’s en certificaten
  • Huisstijl handboek, brand manual of Brand Book

We inspireren je graag hoe je met een merkpaspoort je eigen medewerkers tot ambassadeurs van het bedrijf maakt.

Contact

Checklist huisstijlontwerp: externe communicatie uitingen

Hou rekening met de volgende mogelijke uitingen:

  • Website, landingspagina’s en webshop
  • Social media profielpagina’s en posts
  • Personeelsadvertenties print en online (LinkedIn, Indeed)
  • Advertenties in dagbladen, tijdschriften, outdoor, rtv, vakbladen, etc.
  • Online banners (display advertising) en Google Ads (SEA)
  • Online video’s website, YouTube kanaal en social media
  • Narrow casting uitingen in winkels, wachtruimtes
  • Vlogs, blogs eigen medewerkers, tutorials, webinars
  • Influencer marketing (externe bloggers en vloggers)
  • Beursstand, beursmaterialen en banieren
  • Eigen evenementen of deelname events anderen
  • Flagshipstores, concept stores, shop-in-shop
  • Mailings, digitale nieuwsbrieven, Mailchimp, Sendblaster
  • E-mailmarketing aan klanten, tussenpersonen
  • Games, Virtual Reality en Augmented Reality
  • Sponsoring met borden, vlaggen, shirts, tassen, jassen

Checklist huisstijlontwerp: producten/diensten

Je kunt denken aan de volgende mogelijke uitingen:

  • Uitingen van diensten zoals inschrijfformulieren, polisvoorwaarden
  • Uitingen van producten (verpakkingen, omdozen, 3D design, branding)
  • Gebruiksaanwijzingen, instructievideo’s, garantiebewijzen, etc.
  • Apps voor gebruik van diensten of producten
  • Leaflets en brochures met product- of dienstinformatie
  • Promotionele producten zoals glazen, servies, viltjes, druppelvangers
  • Winkelmaterialen, displays, folderrekjes, schapstroken
  • Affiliate marketing, websites en andere uitingen van partners
  • Sales promotion, zoals gratis producten, wedstrijden, inruilmogelijkheden, extra garantie
  • Rapportages over resultaten van de diensten (digitale sjablonen).

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen om je bedrijf weer te laten stralen?

Contact

Vier fasen in professioneel grafisch ontwerp van je huisstijl

 

De afgelopen 46 jaar hebben we bij de Bataafsche Teeken Maatschappij onze werkwijze steeds verder geoptimaliseerd, zowel voor organisatiemerken als productmerken. We werken daarbij op basis van ons Brand Design model vanuit 4 heldere en praktische fases.

  • Fase 1 Strategie: samen ontwikkelen en vastleggen van de bedrijfs- en merkstrategie, de identiteit en designstrategie.
  • Fase 2 Creatie: creatief ontwerpen of restylen van de visuele identiteit, dus de look & feel van je bedrijf/merk.
  • Fase 3 Realisatie: ontwerpen en uitwerken van alle fysieke en digitale uitingen zoals logo ontwerp, huisstijl, website, brochures, ppt, etc.
  • Fase 4 Orkestratie: realiseren, intern introduceren, borgen en bewaken van de ontwikkelde visuele stijl.

We geven je vooraf per fase een begroting en daar houden we ons aan. Zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

De Design-APK om je huisstijl THT te checken

 

Sterke merken hebben visuele synergie: alle merkuitingen sluiten optimaal op elkaar aan qua ontwerp en inhoud. Om de visuele synergie en houdbaarheid van jouw huisstijl te checken hebben we als praktisch Rotterdams bureau een handig instrument ontwikkeld: de Design-APK. Dan beoordelen we tijdens een workshop samen met jouw management team of alle uitingen passen bij de strategie en identiteit, of ze samen een sterk geheel vormen en of ze niet verouderd zijn. We maken dan vier groepen van uitingen: uitstekend, goed, matig en onvoldoende. Op basis hiervan kun je uitstekend besluiten of een nieuw huisstijlontwerp nodig is of niet.

Wat kost een nieuwe huisstijl?

 

De huisstijl van een onderneming gaat gemiddeld zo’n 10 jaar mee. De kosten voor het ontwerpen en uitwerken van een huisstijl zijn dus eigenlijk een investering die over een langere periode kan worden afgeschreven. Helaas mag dit boekhoudkundig niet, dus is het heel nuttig om vooraf te weten hoeveel kosten je straks op je resultatenrekening krijgt. De totale ontwerpkosten kunnen ver uiteen liggen, van minder dan € 10.000,- voor een start-up tot meer dan € 100.000,- voor een grote complexe organisatie met veel uitingen. Hou ook rekening met het duurzaam hergebruiken of vernietigen van de oude materialen. We zullen graag vooraf een scherpe offerte voor je complete huisstijlontwerp maken.

Huisstijlontwerpbureau BTM Rotterdam maakt je huisstijl weer eigentijds

 

We hopen dat we je met onze informatie en checklists voldoende houvast hebben gegeven om een beslissing te kunnen nemen of je wel of niet je logo ontwerp en corporate identity wil gaan aanpassen. En als je twijfelt zullen we je hier als ervaren grafisch ontwerpbureau graag in adviseren of samen met het management team de Design-APK organiseren. Sinds 1974 hebben we veel complete huisstijlen ontworpen voor een breed scala aan blije klanten. Waarbij we vanuit onze Rotterdamse mentaliteit niet onnodig moeilijk doen en flexibiliteit en goed luisteren heel belangrijk vinden.
We kijken uit naar je telefoontje, mailtje of ingevuld contactformulier.

Contact