Merkstrategie

Ons credo voor succesvolle merken is dat ze relevant, onderscheidend en geloofwaardig moeten zijn. Dus is de eerste vraag wat je merk relevant maakt, waarom je doelgroep moet kiezen voor jouw merk en niet voor de concurrent. Waarom je er echt toe doet en wat je merk uniek en waardevol maakt. Moeilijk? Wij vinden van niet en zullen je graag met een Workshop Merkstrategie helpen om samen de stip aan de horizon voor je merk te bepalen.

Praktische Workshop Merkstrategie

Strategie is keuzes maken. Wat is de ambitie van je merk, wat wil je wel zijn, maar vooral ook wat niet. Voor veel klanten organiseren we daarvoor een Workshop Merkstrategie. Tijdens een sessie van een halve dag verkennen we met je Managent Team de merkvisie, merkmissie, interne cultuurwaarden, externe merkwaarden, merkbelofte en merkpersoonlijkheid. En we denken vanuit de Why, How en What met je mee over je Purpose. Op basis hiervan leggen we de merkstrategie en merkidentiteit helder vast in een compacte strategische notitie. Handig voor jezelf en heel nuttig voor ons om een onderscheidende look & feel te kunnen gaan ontwerpen.

Brand Design model als basis

Samen met jou bouwen we vanuit branding aan het succes van merken. Branding bestaat voor ons uit twee delen: Brand Design (het merk ‘marktklaar’ maken) en Merkactivatie (het merk tot leven laten komen). Als Brand Designbureau leggen we de merkstrategie vast en ontwerpen we een onderscheidende look & feel, die we vervolgens uitwerken naar geloofwaardige digitale en fysieke merkuitingen. En vergeet niet de orkestratie: het afstemmen van alle merkuitingen voor visuele synergie. Ingewikkeld? Wij vinden van niet, maar om het duidelijker te maken hebben we het Brand Designmodel ontwikkeld. Het is de basis waarop we werken.

Model de Merk-Wijzer

Onze directeur Ruud Boer RM is Register Marketeer (inderdaad, daar staat RM voor) en heeft het model de Merk-Wijzer ontwikkeld. Hierin kun je overzichtelijk de identiteit van je merk vastleggen. We gebruiken daarvoor de vaktermen mentale merkidentiteit en visuele merkidentiteit, maar noem het gerust het merkinnerlijk en merkuiterlijk.

Merken bestaan alleen in de hoofden van mensen en worden gevormd door associaties die ze bij het merk hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan kleuren, geuren, geluiden en de tone-of-voice. Wel zo nuttig om dat dan ook in het model vast te leggen.

Succesvol boek Brand Design

Ruud Boer, onze directeur, heeft in Nederland het vakgebied Brand Design op de kaart gezet. Zijn boek BRAND DESIGN is in 2002 verschenen en is inmiddels met de 6e editie / 19e druk een standaardwerk geworden voor het bouwen van merken. Het boek wordt gebruikt op elke hbo in Nederland door studenten in marketing, communicatie en vormgeving. Steeds meer klanten hebben les gehad uit het boek. Best wel iets waar we trots op zijn. Handig om te weten: als je klant van ons wordt, geven we je graag een gesigneerd exemplaar.

Bestel hier het boek