Packaging Design Ontwerpbureau
Het lijkt misschien makkelijk om een verpakking te ontwerpen, maar in de praktijk komt er meer bij kijken dan je denkt. Je moet eerst weten waar het merk voor staat en wat de visuele merkidentiteit is. Zodat je packaging design ontwerpbureau het merk verder kan versterken. Daarnaast is het noodzakelijk de doelgroep te kennen, te weten waarom ze het product kopen en hoe ze het gebruiken. Ook belangrijk: hoe ziet het schap eruit, wie zijn de concurrenten en wat typeert hun verpakkingen? En voor een bestaande verpakking: moet het nieuwe design een evolutie of revolutie worden? Een goede verpakking valt op en verleidt, ontdek hier alles over ons als packaging design ontwerpbureau.
Succesvol packaging design begint bij het merk
Ons credo is dat sterke merken relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. Voor een goed packaging design bureau is dit het vertrekpunt in het ontwerpproces. We zien bij BTM de verpakking dan ook als een belangrijk instrument. Ook omdat voor steeds meer merken de verpakking het belangrijkste communicatie medium is met de consument. Het merklogo is daarbij een onmisbaar element, maar denk ook eens aan voor het merk unieke kleuren, illustraties, fotografiestijl, tone-of-voice en USP’s. Een goede verpakking is ontworpen vanuit het merk en zal daarna het merk verder laden en versterken. We zullen je daar als ervaren merkontwerpburo graag meer over vertellen.
Meer weten over onderscheidend Packaging Design?Ken de verpakkingen van je concurrenten!
In het land der blinden is één-oog koning. Helaas zijn er geen markten meer waar dit geldt. Zowel voor non-foodverpakkingen als voor foodverpakkingen heeft ieder merk te maken met concurrenten die goed hebben gekeken naar de doelgroep en naar jouw merk. Doe dus minstens hetzelfde en liefst iets meer. Bijvoorbeeld door je doelgroep verder te verfijnen met persona’s. En door de positionering van alle concurrenten in kaart te brengen in een marktmatrix en hun verpakkingen te analyseren. We zullen je hier graag bij helpen. En vervolgens zullen we zelf natuurlijk ook nog even de schappen in de winkels bekijken.
ContactOpvallen in het schap is een eerste vereiste
Knipogen in het donker heeft weinig zin. Hetzelfde geldt voor verpakkingen die niet opvallen. Een goede verpakking heeft de optimale balans tussen opvallen (de ‘schapfunctie’) en verleiden (de ‘handwaarde’). Als de consument voor het juiste schap staat (is niet altijd even makkelijk!), moet het binnen twee seconden het juiste product kunnen vinden. En het graag de volgende keer ook weer in het schap herkennen voor een herhalingsaankoop! Grote kleurvlakken en sterke kleurcontrasten kunnen hierbij helpen. Door visueel te schreeuwen ‘Pak mij’. Een opvallende ‘blok-presentatie’ van meerdere producten binnen hetzelfde verpakkingsontwerp kan daarbij de schapfunctie nog verder versterken.
Verleidelijke handwaarde zit in de details
Na de schapfunctie (‘Pak mij!’) volgt de handwaarde: ‘Neem me mee, ik ben het waard’. Dus na het schreeuwen nu praten en soms fluisteren. Er zijn veel mogelijkheden om de handwaarde te verhogen. Bijvoorbeeld door de kwaliteit en detaillering van de fotografie. Of de keuze voor het verpakkingsmateriaal (dik karton, stevige matte folie, etc.). Denk ook aan drukwerk veredeling zoals reliëfdruk of metallic kleuren, hersluitbaarheid, etc. En vergeet de teksten op een verpakking niet: krachtige USP’s, handige recepten, duidelijke instructies en storytelling. Verpakkingen zijn een ideaal ‘owned medium’ om op jaarbasis aan miljoenen consumenten het verhaal over het merk en het product te kunnen vertellen.
Food packaging design gaat een flinke stap verder
Een verpakking ontwerpen voor een doosje schroeven is niet zo complex, maar food packaging design vraagt heel wat meer. Het toverwoord is ‘appetite’, de combinatie van aantrekkelijkheid en smakelijkheid. Voor veel soorten foodverpakkingen moeten consumenten het water in de mond hebben lopen. Hoe je dat doet? Om te beginnen met lekkere fotografie van het product zoals je het graag wil eten (de ‘serveersuggestie’), vaak aangevuld met mooie foto’s van ingrediënten. Maar ook het gekozen lettertype kan smaakvol zijn, evenals de gebruikte kleuren en de layout. Soms is ook een endorser, zoals een sterrenchef op onze verpakkingen voor SMAECK, een lekkere aanvulling.
Restylen van je verpakkingen: evolutie of revolutie?
Gooi nooit je oude schoenen weg voor je je nieuwe hebt ingelopen. Dat geldt ook voor het opnieuw ontwerpen van bestaande verpakkingen. Als het goed is herkent de doelgroep de huidige verpakking binnen 2 seconden in een vol schap. Maar als een verpakking verouderd is (gemiddeld na 5 jaar) of niet meer onderscheidend is door copy-cats, moet je visueel weer een stap voorwaarts maken. Zorg dan voor voldoende herkenningselementen tussen oud en nieuw, zoals je logo, specifieke kleuren, layout, typografie, etc. Dus bedenk samen met je packaging design bureau wat je wil behouden en wat je wil wijzigen. Dus of je gaat voor een evolutie of revolutie.
Denk ook aan de online presentatie in een webshop
Producten worden steeds vaker online gezocht en gekocht. Een groot verschil daarbij zie je tussen food en non-foodverpakkingen. Foodproducten zoals bier, hagelslag en koffie worden in webshops vrijwel altijd in de verpakking afgebeeld (net zoals in de fysieke winkels). Daarentegen worden non-food producten, zoals stofzuigers en kurketrekkers, bijna altijd zonder verpakking afgebeeld. Ook bij online aankopen kun je spreken van schapfunctie en handwaarde. Dus opvallen op het beeldscherm, bijvoorbeeld door een speciaal online verpakkingsontwerp waarin details zijn weggelaten. Aangevuld met handwaarde vanuit productspecificaties en een verhaal over het merk. En vergeet niet dat een leuke verrassing bij het uitpakken (‘unboxing’) de merkbeleving enorm kan versterken.
Duurzame verpakkingen ontwerpen is vaak mogelijk
Er is terecht steeds meer aandacht voor verpakkingsmateriaal in de maatschappij, waarbij de focus vooral ligt op het scheiden en recyclen van afval. Mono-verpakkingen gemaakt van 1 soort materiaal zijn dan ideaal. Maar vergeet daarbij de hele keten niet: als een verpakte komkommer een week langer vers blijft, ligt daar meer milieuwinst. En verpakkingsmateriaal dat eerst met de boot de halve wereld overvaart, is ook niet zo duurzaam. Er is een groeiend aanbod van sustainable verpakkingsmaterialen, bijvoorbeeld met zetmeel trays en vensters, composteerbare folies en biologische inkten. Wij zullen je als milieubewust packaging design bureau graag inspireren en adviseren op het gebied van duurzame verpakkingen
Jouw verpakkingen ook duurzaam maken?VERPAKKINGSONTWERP BUREAU OF PACKAGING DESIGN BUREAU?
What’s in a name? Wij gebruiken beide typeringen voor ons ontwerpbureau. Vanuit onze Rotterdamse mentaliteit en bureaunaam Bataafsche Teeken Maatschappij past het Nederlandse verpakkingsontwerp bureau natuurlijk het beste. Maar voor veel Nederlandse klanten werken we voor markten over de hele wereld en is de interne voertaal Engels, dus is packaging design bureau passender. Sinds 1974 hebben we meer dan 50.000 verpakkingen ontworpen en uitgewerkt, dus we durven onszelf gerust een expert in verpakkingsdesign te noemen. Ech wel! We zullen je graag overtuigen hoe we je kunnen helpen om je merk te laten groeien vanuit onderscheidend creatief packaging design. Doen?
Contact