MERKSTRATEGIE ALS STIP AAN DE HORIZON VOOR SUCCES

Er zijn mensen die denken dat merkstrategie een speeltje is voor enthousiaste marketeers. Niets is minder waar: succesvolle bedrijven hebben allemaal goed nagedacht hoe hun merken kunnen zorgen voor meerwaarde, herkenbaarheid en voorkeur ten opzichte van concurrenten. Waarbij investeringen in het merk heel lang meegaan, denk aan de slogan “Heerlijk Helder Heineken” die al meer dan 20 jaar niet meer wordt gebruikt, maar nog steeds bekend is. De merkstrategie is dus gericht op de lange termijn en geeft aan wat voor je merk de beste stip aan de horizon is. Maar hoe ontwikkel je dan een goede merkstrategie?

Inspiratie nodig?

Doelgroep, positionering en gewenste ontwikkeling

Een goede merkstrategie geeft antwoord op de vragen Wie?, Waar? en Hoe? Je start met nadenken over de drie belangrijkste doelgroepen: klanten, eigen medewerkers en leveranciers. Zonder de juiste klanten geen omzet, zonder enthousiaste medewerkers geen klanten en zonder trouwe leveranciers geen producten! Maar wat maakt je dan relevant, onderscheidend en geloofwaardig voor je klanten, medewerkers en leveranciers? Met de merkpositionering geef je aan waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrenten. Ons markt-matrix-model kan je hierbij helpen. En dan is de vraag of je die positie kunt bereiken met je huidige merk of dat je aanpassingen aan de structuur of gewenste identiteit moet doen. En of alle merkuitingen (je visuele merkidentiteit) nog up-to-date zijn.

Inspiratie voor een succesvolle merkstrategie

Als ervaren merkontwerpburo krijgen we vaak de vraag hoelang een merkstrategie meegaat. Dat hangt vooral af van de dynamiek van de markt waarin je actief bent. Sommige strategieën gaan 5 tot 10 jaar mee, maar in markten met veel ontwikkelingen is het slim om iedere drie jaar opnieuw de merkstrategie tegen het licht te houden.

Natuurlijk kun je dat intern met het management team doen, maar het is wel zo slim om daar een ervaren bureau bij te halen. Dat je kan inspireren om ‘outside-in’ te denken in plaats van ‘inside-out’. En kan inspireren met ontwikkelingen die plaatsvinden in andere B2B en B2C branches. We vertellen je er graag meer over.

Lees hier meer over Merkstrategie Contact