10 TIPS VOOR GOED VERPAKKINGSONTWERP

Een goede verpakking valt op en verleidt, is duurzaam, verkoopbevorderend en merkversterkend en kan een groot aantal functies vervullen. Sinds 1974 hebben wij, het Rotterdamse verpakkingsontwerpbureau Bataafsche Teeken Maatschappij, meer dan 20.000 non-food en foodverpakkingen ontworpen. Dus we durven met gepaste bescheidenheid best wel te zeggen dat we een enorme ervaring in verpakkingsontwerp hebben. Maar we zijn de lulligste niet, dus delen graag onze kennis, ervaring en inzichten als ontwerpbureau van verpakkingen met je. Check hier onze 10 tips voor goed en effectief verpakkingsontwerp.

Tip 1: De doelgroep centraal voor verkoop bevorderend design

Een goede verpakking is meer dan alleen mooi, het gaat er uiteindelijk om dat de primaire doelgroep verleid wordt om het product te kopen en vooral om het te blijven kopen. En dat kan afwijken van de persoonlijke voorkeuren van de marketeers en ontwerpers. Beoordeel dus altijd vanuit de doelgroep.

Tip 2: Iconische verpakkingen vanuit een ‘big idea’

In een supermarkt staan tussen de 10.000 en 20.000 verpakkingen, die niet altijd uniek zijn. Echt goede verpakkingen zijn iconisch (‘beeldbepalend’) vanuit een eigen en herkenbaar ‘gezicht’. Ze zijn uniek en gebaseerd op een ‘big idea’, zodat ze overduidelijk karakter en een ziel hebben. Zoals de koffieverpakkingen die we voor Fair Trade Original hebben ontworpen.

Laat ons je inspireren voor nieuw verpakkingsontwerp

Tip 3: Merkversterkend verpakkingsontwerp

Voor steeds meer merken is de verpakking de belangrijkste communicatiebron met de consument, dus is de verpakking ook een belangrijk Brand Design instrument het merk te laden. Het merklogo moet dan uiteraard duidelijk vermeld worden en de verpakking moet maximaal aansluiten bij andere merkuitingen zoals de website, promoties, winkelmaterialen, etc. En vergeet het merkverhaal niet.

 

Tip 4: Consistent en toch vernieuwend

Een gemiddelde verpakking gaat 3 tot 5 jaar mee, daarna is vaak een restyling nodig om weer eigentijds en onderscheidend te zijn. Maar hoe groot mag die visuele nieuwe stap zijn? Kies je voor een evolutie of een revolutie? Wij zoeken altijd de ideale balans tussen modernisering en herkenning, zodat je nieuwe gebruikers kunt aanspreken zonder de huidige te verliezen.

Tip 5: Denk groot voor een opvallende schapfunctie

Een goed verpakkingsontwerp heeft de optimale balans tussen opvallen (de schapfunctie) en verleiden (de handwaarde). De schapfunctie moet binnen 2 seconden het aantrekkelijke aanbod communiceren. Dus roepen “pak mij” vanuit een duidelijke productnaam en belofte, krachtige kleuren, duidelijke fotografie, etc. Een opvallende blokpresentatie van meerdere producten in hetzelfde design kan daarbij de schapfunctie nog verder versterken.

 

Tip 6: Besteed aandacht aan verleidelijke details

Na de schapfunctie “Pak mij” moet de handwaarde veel subtieler de waarde en functie van het product communiceren. Dus “Neem me mee, ik ben het waard.” Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de fotografie, het verpakkingsmateriaal en drukwerk veredeling. Besteed dus extra veel aandacht aan de details.

Tip 7: Vergeet de online verpakkingen niet

Producten worden steeds vaker online gezocht en gekocht. Dus moet je ook online opvallen, bijvoorbeeld met speciale interactieve 3D verpakkingen. Of speciale online verpakkingen met grotere accenten. Wij houden daar als eigentijds verpakkingsontwerpbureau vanaf het begin rekening mee bij een nieuw verpakkingsproject.

 

Tip 8: Extra merkbeleving vanuit entertainment en storytelling

Maak van het gebruiken en openen van de verpakking (unboxing) een feestje met verrassende elementen vanuit design en teksten. Verpakkingen zijn een ideaal ‘owned medium’ om aan miljoenen consumenten het verhaal over het merk en het product te vertellen. Soms hebben verpakkingen ook een extra entertainmentfunctie, bijvoorbeeld doordat ze zichtbaar in de keuken of op tafel staan, of mee naar school gegeven worden.

Tip 9: Laat je inspireren met duurzaamheid

Steeds meer merken kiezen voor duurzame verpakkingen. Het makkelijkst scoor je met minder verpakkingsmateriaal en eenvoudig te recyclen mono-verpakkingen. Daarnaast is er een groeiend aanbod van sustainable verpakkingsmaterialen, bijvoorbeeld met composteerbare folie of biologische inkten. We zullen je hierin graag inspireren en adviseren.

 

Tip 10: Vervul zoveel mogelijk functies

Hoe meer functies een verpakking kan vervullen, hoe beter:

  • Merk-functie: duidelijke merkherkenning
  • Zoek-functie: opvallen in het schap
  • Informatie-functie: info over productdetails
  • Waarde-functie: prijs-waarde verhouding
  • Status-functie: extra (merk)status
  • Gebruiks-functie: hersluitbaarheid, doseren
  • Transport-functie: handvatten, portieverpakkingen
  • Rechtvaardigings-functie: duurzaamheid, recycling
  • Hergebruik-functie: opnieuw gebruiken voor ander doel

Kies voor een ervaren verpakkingsontwerpbureau

Packaging design is een ambacht, dat doe je niet zelf of door dat creatieve neefje, daarvoor ga je naar een ervaren ontwerpbureau voor verpakkingen. Want een iconisch merkversterkend ontwerp moet ook te produceren zijn. Dus moet je keuzes maken tussen CMYK en PMS kleuren, fotografiestijl, over wettelijke minimale corpsen, allergenen vermeldingen, EAN’s, materiaalkeuze, druktechniek, besparing in aantal drukplaten, etc. Met 49 jaar ervaring in het ontwerpen, uitwerken en laten produceren van meer dan 50.000 verpakkingen, weet BTM als geen ander wat er nodig is om een goede verpakking te creëren.