ONZE MANIER VAN SAMEN WERKEN AAN MOOIE MERKEN

Wij worden blij als je super enthousiast in één zin kan aangeven waar je bedrijf of merk voor staat en zo snel mogelijk je nieuwe huisstijl wil introduceren. En als we online of in de winkel door ons ontworpen verpakkingen zien staan. Onze passie voor merken en design dragen we graag aan je over. Waarbij we je kunnen ontzorgen door het proces van A tot Z te begeleiden. Hoeft niet, maar is wel zo makkelijk. We doen dat op basis van het Brand Designmodel in vier fases.

Fase 1 Strategie

Samen met jou leggen we de merkstrategie en merkidentiteit vast. Dat kan met een summiere de-brief op 1 A4tje of met een workshop merkstrategie. Onderwerpen die in deze fase de revue passeren kunnen zijn:

  • Merkarchitectuur: hoe is de merkhiërarchie opgebouwd?
  • Merkvisie: hoe ziet de markt eruit en welke positie kan het merk innemen?
  • Golden Circle: wat zijn de Why, How en What voor het bedrijf of merk?
  • Purpose: hoe kunnen we bijdragen aan een betere wereld?
  • Merkmissie: wat is de interne opdracht om het gestelde doel te bereiken?
  • Merkwaarden: wat maakt ons uniek en waardevol voor onze doelgroep?
  • Merkpersoonlijkheid: welk merktype (van Carl Jung) past bij ons merk?
  • Merkbelofte: wat is de pay-off van het merk?
  • Merkessentie: hoe kunnen we het merk in enkele woorden samenvatten?

Fase 2 Creatie

Op basis van de geformuleerde merkstrategie en merkidentiteit gaan onze ontwerpers aan de slag om het woord te vertalen naar beeld. Hier gebeurt de magie. Voor een nieuw merk ontwerpen we meerdere voorstellen voor een onderscheidende look & feel en voor een bestaand merk zullen we de (verouderde) huisstijl restylen. Aspecten die in deze fase passeren zijn:

  • Designstrategie: wat typeert het merk nu en wat typeert de concurrenten?
  • Persona’s: hoe kunnen we de doelgroep verder typeren met moodboards?
  • Evolutie of revolutie: hoe groot mag het verschil zijn met de huidige stijl? Wat behouden en wat aanpassen?
  • Merknaam: ontwikkelen van een nieuwe merknaam of sub-brand
  • Look & feel: ontwerpen van de nieuwe visuele identiteit op basis van het logo, kleuren, typografie, fotografiestijl, tone-of-voice, etc.
  • Ontwerpen van de nieuwe stijl op basis van concrete merkuitingen zoals website, verpakkingen, correspondentieset, powerpoint, brochure, etc.

Fase 3 Realisatie

Als je een keuze hebt gemaakt uit de creatieve concepten, gaan we de diverse concrete merkuitingen ontwerpen en uitwerken. We hebben hier meer dan 46 jaar ervaring mee en weten dus wat erbij komt kijken. In deze fase leveren we bijvoorbeeld op:

  • De logo’s in CMYK, PMS en RGB, inclusief een praktisch logo-instructievel
  • De correspondentieset met drukklare bestanden voor visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, etiketten, etc.
  • De website ontwerpen met instructies voor de websitebouwer.
  • Werktekeningen voor verpakkingen inclusief fotografie en alle teksten.
  • Werktekeningen voor brochures en folders, inclusief het schrijven van teksten als je dat zou willen.
  • Uitwerken van een werkbaar powerpoint format.
  • Social media platforms, email handtekening, online banners, etc.
  • Ontwikkelen van een merkpaspoort voor de interne introductie.

Fase 4 Orkestratie

Wij geloven in de kracht van visuele synergie. Dus dat alle merkuitingen optimaal op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Om dat te bereiken bewaken we tijdens het proces de huisstijl. Overigens sturen we hier geen aparte factuur voor, dit hoort er allemaal bij als je een goed Brand Design bureau bent. Andere aspecten van de orkestratie fase kunnen zijn:

  • Het intern introduceren van het nieuwe merk of de nieuwe huisstijl.
  • Het vastleggen van het merk en de huisstijl in een praktische Brand Manual.
  • Het intern instrueren en opleiden van medewerkers voor de concrete toepassing van de nieuwe huisstijl.
  • Het afspreken van een onderhoudsabonnement voor kleine aanpassingen.
  • Na verloop van tijd beoordelen van de actualiteit van het design op basis van een nieuwe concurrentieanalyse of een Design-APK.