FAMILIEBEDRIJVEN; WIJ ONTWERPEN VOOR DE VOLGENDE GENERATIE

Sinds 1974 helpen wij als ‘merkontwerpburo’ veel grote en kleine Nederlandse familiebedrijven om verder te groeien vanuit merkstrategie en vormgeving. We realiseren ons daarbij dat het effect van ons werk niet alleen de komende jaren zichtbaar is, maar ook kan bijdragen aan het succes voor de volgende generatie binnen de familie. Dat maakt het voor ons extra leuk en levert vaak veel waardering op van onze opdrachtgevers. Blijkbaar past onze flexibiliteit en Rotterdamse ‘niet onnodig moeilijk doen’ mentaliteit goed bij de wensen van veel familiebedrijven. We zijn trots op het werk voor ‘onze’ familiebedrijven en laten je hier graag wat voorbeelden zien.

Alara-Lukagro: pareltje in de Alblasserwaard

“De wereld stiller maken. Veiliger. Gezonder. Voor nu, onze toekomst en die van de generaties die volgen. Voor zowel mens als milieu. Dat is waar Alara-Lukagro voor staat. Onze uitgebreide kennis op het gebied van geluidsbeheersing, zetten we wereldwijd in voor écht goede oplossingen voor onze klanten.”

Met deze tekst presenteert Alara-Lukagro zich als toonaangevend familiebedrijf uit Groot-Ammers op haar website. We hebben samen de merkstrategie ontwikkeld, inclusief de merkbelofte ‘Noise Control Solutions’. Daarna hebben we het nieuwe logo ontworpen en doorvertaald naar de correspondentieset, website, brochure, autobelettering en nog veel meer om het merk tot leven te laten komen.

Asbipro Group / Alert Isolatie: ontwikkelen nieuw merk FIRETIGHT

Asbipro (Asfalt Bitumen Producten) is sinds 1951 actief als groothandel in technische isolatiematerialen. De derde generatie timmert aan de weg met nieuwe productconcepten als Flamepro en Hydrorock. Voor dochterbedrijf Alert Isolatie hebben we meegedacht over de positionering van het nieuwe merk FIRETIGHT: Brandvertragende vacuüm isolatie platen in spouwmuren die brandoverslag tussen verdiepingen voorkomen, waardoor mensen voldoende tijd hebben om het gebouw veilig te verlaten. We hebben het merklogo FIRETIGHT ontworpen inclusief de tag-on ‘Controls Fire’ en de belofte ‘FIRETIGHT saves lives’. Aangevuld met ontwerpen voor opvallende rood-zwarte verpakkingen, de website en leaflets. We zijn ook trots op de super duidelijke infographic die we gemaakt hebben.

Bolton Group: krachtige merken Bison, UHU en Griffon nog sterker maken

Wat weinig mensen weten, is dat het sterke merk Bison onderdeel is van het Italiaanse familiebedrijf Bolton Group. Gestart in 1949 en inmiddels met 50 merken in food (o.a. Rio Mare vis), personal care en adhesives (voor DIY en professionele klussers) goed voor een jaarlijkse omzet van meer dan 2 miljard euro. Wij werken met veel plezier voor de corporate marketing afdeling van het in Rotterdam gevestigde internationale hoofdkantoor van Bolton Adhesives. We mogen voor de mooie merken Bison, UHU, Bostik, AirMax en Griffon krachtige en onderscheidende internationale verpakkingen ontwerpen voor productconcepten als Poly Max, Vochtvreters en Max Repair.

Dutch Flower Group / Van Dijk Flora / Coloríginz: kleurrijke opdrachtgevers

Dutch Flower Group is een uniek en succesvol familiebedrijf met 33 gespecialiseerde handelsbedrijven die samen de gehele sierteeltketen bedienen. Het succes blijkt niet alleen uit de sterk groeiende omzet van 1,7 miljard euro, maar ook dat DFG is bekroond als winnaar van de Familiebedrijven Award 2018. Met merkworkshops hebben we de marketeers van de bedrijven naar een nog hoger professioneel niveau gebracht. We maken ieder kwartaal het interne Dutch Flower Magazine en hebben o.a. het Making Life Colourful merkpaspoort gemaakt.

Met veel plezier hebben we ook de huisstijl ontworpen voor Van Dijk Flora, Coloríginz en Airflo.

Klik hier voor meer van ons kleurrijke werk voor DFG.

Hellema: de vijfde generatie koekenbakkers weet wat lekker is!

De geschiedenis van Hellema in het Friese Hallum leest als een jongensboek. In 1861 startte Andele Hellema op 22 jarige leeftijd met bakken en verkopen van banket. In 1910 nam zijn zoon Jan Andeles Hellema het bedrijf over, gevolgd door zijn zoon Ædzer Hellema, die in 1947 de eerste oven met lopende band introduceerde. Vanaf 1965 heeft Jan Ymke Hellema het bedrijf verder laten groeien. De huidige vijfde generatie, Gerrit en Hille Hellema, hebben in 1999 het roer overgenomen met de ambitie van Hellema en Smoeltjes sterke merken maken. We hebben ze daarbij geholpen met de merkstrategie, waarin de familietraditie centraal staat. En ontwerpen gemaakt voor de huisstijl en diverse verpakkingen.

En natuurlijk alle koekjes geproefd!

Hortilux: het lichtend voorbeeld van succes in groeilicht

Hortilux in het Westlandse Monster is als familiebedrijf toonaangevend in lampen voor de internationale glastuinbouw. De tekst op de website luidt:

‘Als innovator in groeilichtsystemen stellen wij het rendement van uw bedrijf centraal. Met onze op maat gemaakte groeilicht oplossingen creëren wij de optimale balans van lichtsterkte, energieverbruik en groei van het gewas. Dit resulteert in de hoogst mogelijke opbrengst per vierkante meter.’

We hebben voor Hortilux voor de deelname aan de Fruit Logistica in Berlijn de beursstand ontworpen om het digitale platform HortiSense te promoten. Speciaal voor de USA hebben we het merk Papillon ontworpen, met een kleurrijk logo, brochures en enorm grote verpakkingen voor de lampen.

Luiten Vleeswaren: heerlijke vegetarische Crème Américains en groente spreads

In 1933 opent Theo Luiten een ambachtelijke slagerij in Den Haag, in 1961 wordt hij opgevolgd door zijn zoon Jan.

Vanaf 1996 staan Walter Luiten en Jos Schagen aan het roer en onder hun leiding groeit het bedrijf vanuit Zoetermeer uit tot een begrip in topkwaliteit vleeswaren zoals Filet Américain, grillworst en ossenworst. De derde generatie ziet groeikansen in vegetarische producten en ontwikkelt samen met sterrenchef Jacob Jan Boerma heerlijke vegetarische Crème Américains en groente spreads. Aan ons de eer hiervoor de merkstrategie te ontwikkelen en ontwerpen te maken voor het merklogo, de verpakkingen, website, folders, POS materialen, advertenties, etc.

Klik hier voor meer van ons lekkere werk voor SMAECK.

Rijk Zwaan: sterk internationaal merk in het veredelen van groente

De missie van Rijk Zwaan is ‘Samen met onze partners actief bijdragen aan de voedselvoorziening en verhoging van groenteconsumptie door de basis te leggen voor gezonde en aantrekkelijke groenten.’

Daar willen wij als ontwerpbureau uiteraard graag aan bijdragen! Sinds de heer Rijk Zwaan in 1924 zijn winkel voor groente-, bloem- en landbouwzaden opende is het familiebedrijf vanuit De Lier wereldwijd toonaangevend in het veredelen van groente. Met meer dan 3.500 medewerkers in 30 verschillende landen investeert Rijk Zwaan jaarlijks meer dan 30% (!) van de omzet in R&D. Een sterk en consistent merk is daarbij natuurlijk erg belangrijk. Samen met het projectteam hebben we het Rijk Zwaan Brand Book ontwikkeld en vormgegeven.

Roem van Yerseke: de oesters vertellen hun verhaal met de nieuwe verpakkingen

In het Zeeuwse Yerseke zijn veel bedrijven actief, waarvan BTM werkt voor het mooie familiebedrijf Roem van Yerseke, dat internationaal toonaangevend is in mosselen, oesters en garnalen. Met een eigen ‘hatchery’ (broedhuis) staan ze garant voor topkwaliteit van zaadje tot gereed product. De oesters van hun merk Zeeland’s Roem zaten in gevlochten mandjes met een groot stuk plastic en weinig appetite. Vanuit duurzaamheid en communicatie hebben we mooie houten verpakkingen ontworpen die zowel voor horecagroothandels als voor restaurants en delicatessewinkels een opvallende en aantrekkelijke uitstraling hebben.

Uiteraard hebben we wel alle soorten oesters eerst mogen proeven!

Klik hier voor het oordeel van Roem van Yerseke over ons.

Vacu Vin: van Wine Saver pompje naar compleet assortiment innovatieve producten

Sinds 1986 is Vacu Vin wereldberoemd met de Vacuüm Wine Saver, waarvan er inmiddels meer dan 40 miljoen zijn verkocht. BTM werkt al meer dan 25 jaar voor Vacu Vin, eerst voor oprichter Bernd Schneider en daarna voor zijn zonen Patrick en Stephan. We hebben de bedrijfsnaam International Innovation Company ontwikkeld en logo’s ontworpen voor het platform Dutch Creative Brands. Voor het productmerk Vacu Vin hebben we de afgelopen decennia vier keer een restyling doorgevoerd (een gemiddeld verpakkingsontwerp gaat ruim 5 jaar mee). Waarbij we de laatste keer het assortiment gesplitst hebben, met de meer wijn gerelateerde producten onder Vacu Vin en de keuken gerelateerde producten onder het nieuwe merk Tomorrow’s Kitchen.

Van Wijnen Salmon Smokers: al 45 jaar klant bij BTM

Rond 1700 had de familie van Wijnen drie vissersboten en in 1864 zette de familie de volgende stap met een eigen rokerij. Inmiddels staat de vijfde generatie mede aan het roer en is Van Wijnen internationaal een toonaangevend merk in betere gerookte zalm. De geschiedenis met BTM is ook lang en succesvol: Van Wijnen Salmon Smokers is na 45 jaar (sinds 1975!) onze oudste opdrachtgever. Met ontwerpen voor visitekaartjes, briefpapier, advertenties, vrachtwagens, etc. En natuurlijk heel veel mooie opvallende verpakkingen voor het merk Van Wijnen en het Hendricks label. En gelukkig krijgen we ook af en toe een lekker stukje zalm om te proeven.

Wil je ook ons werk voor Van Wijnen proeven, klik dan hier.

Wijngaard Kaas: van huisstijl en packaging design tot inrichting van de winkels

Het familiebedrijf Wijngaard Kaas laat in het historische kaaspakhuis uit 1906 in Woerden de meest lekkere kazen rijpen onder bijzondere natuurlijke omstandigheden. Wij werken met veel plezier al meer dan 30 jaar voor de tweede generatie Jan en Rien van den Wijngaard en nu dient derde generatie zich aan. Samen hebben we mooie merken als Wyngaard Affiné en Reypenaer ontwikkeld en vormgegeven. Met advertenties, winkelmaterialen en krachtige en prijswinnende verpakkingen voor de puntjes, plakken, blokjes en hele kazen. Als je de kazen proeft ben je verkocht, dus hebben we samen in Amsterdam het Proeflokaal ingericht en een pop-up-store op Schiphol.

Overtuig jezelf en klik hier voor voorbeelden van ons werk.

Familiebedrijven kiezen steeds vaker voor BTM

We werken met veel plezier voor ruim 20 verschillende grote en kleine familiebedrijven, zowel in business-to-business als in business-to-consumer markten. We hebben ons afgevraagd waarom familiebedrijven voor ons kiezen en kwamen tot de conclusie dat de combinatie van onze Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit en de constante hoge kwaliteit die we leveren vooral familiebedrijven aanspreekt. We luisteren goed, komen onze afspraken na, zijn niet eigenwijs en kunnen projecten van A t/m Z begeleiden. En ook handig: als het echt nodig is kunnen we dezelfde dag nog leveren.

Benieuwd of we jouw familiebedrijf ook kunnen helpen groeien? Neem dan vrijblijvend contact op.

Ja, ik wil jullie wel eens ontmoeten